nuffnang

Saturday, July 09, 2011

cikgu dah kawen ye? urghh! :(

sabar jela mak...doakan terbaik utk anakanda ini. praktikal 2 pon baru start. tunggu angah balik dkat2 nk raya nnt.. i know u miss me, rite? sbb tu suruh angah balik kan. sape la xnak balik.sobs.tp, bebanan keje byk.aishh. pasal pen'jodoh' bilangan tu...the right time will come, mummy! malas nak fikir lagi.. diri sendiri pon xsedia lagi hokeyy..urgh. i just turned 22. so what? enjoy la dgn diri sendiri yg mmg best ni..huh? org kata, xde life? come on la.. life ni best je kalau kita hidup dgn cara yg kita suka. no worries ye hadek2. janji Allah tu pasti. keep praying :) tdo pon masih dgn Teddy Mr.Bean ditemani Spongebob si seluar kuning. haha. matured nya, x lagi. prangai masa umur 15thn n 22thn equal je!


next week ade kursus kurus kat maktab. ops silap.kursus kawen. girlfriends ajak masuk sbb murah2 je dik. lima puloh hengget selonggok. n dapat sijil trus. ape kata anda? saya kata, rilek la dulu. sbb mmg xpnah pk pon pasal benda2 mcm ni. mcm sangat awal je..bajet nak amik dgn 'bakal driver' nnt.. omo! lupakan saja!!!


mak siap pesan. kawen nnt, jgn duduk rumah mentua. duduk rumah sendiri. berdikari masak kari pls. haha..macam-macam la. sejak umur dh melebihi 20 thn ni, asyik sembang psl kehidupan wanita+family+adab sopan+rumah (versi takde tangga) dgn mak. mak mmg best sbb dengar je ape yg anak dia bebel entah pape. ceritera itu ini. hehs. sabar jela. mak bosan la tu dok rumah sorang-sorang..nak main ngan cucu kah? mintak ngan abe pls! hahha. abe yg seorg ni, bila lg nak kawen? kumpul duit ke, cetak duit? duit xkan habis dikumpul la bro.. make it simple n cool.. xperlu kawen gempak ala-ala artis, kalau xbahagia. cheh! umm. kang sy langkah bendul baru tau.


ayat utk hidup lebih tenteram dan jiwa selamat sihat walafiat:

"jgn pernah risau akan j0dohmu kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kepada kecantikan mahupun lirikan senyuman yang meruntuhkn imannya.Sesungguhnya lelaki itu adalah pemimpin kepada wanita.Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bhawa jodoh yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinan bagi memimpin dirimu kelak. kerana pada wanita itu pasti ada kekurangan dan lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu".



jadi, renung-renungkan, sampai termenung! haaha. till then.
faith in Allah is the best way to seek happiness. insyaAllah!


Friday, July 08, 2011

Sunday, July 03, 2011

SK Cheras Indah-Practicum 2


ok! whistle, ready!! for physical education.
xsabar nak tiup kuat2! HAHA :P

Now, everything is ready!
heart n soul, physical n mental n bla-bla-bla.
All the best guys! fighting!
May Allah bless us. InsyaAllah.


pen sekilo ini untuk tulis lesson plan :)


--Namun,SKCI telah mengambil keputusan bijak dgn mendapatkan Cuti Peristiwa pada hari esok. Jadi, saya hanya perlu bersenang lenang di rumah menunggu hari Selasa utk ke sekolah. Selamat Berjuang sahabat!--



Saturday, July 02, 2011

ku rindukan adik yang pergi


Kandungan Luar Rahim atau "Ectopic Pregnancy"----Ia membawa maksud, embrio yang telah dipersenyawakan membesar bukan pada tempatnya iaitu di luar daripada rahim. 98% daripada kandungan luar rahim ini ialah pada kawasan tiub fallopia dan ia dipanggil "Tubal Pregnancy". Yang lain-lain ialah di serviks, di dalam kawasan abdomen (omentum atau peritoneum) dan ovari.

Di dalam tiub fallopia mengandungi rerambut halus yang dipanggil CILIA. Ia bergerak seperti penyapu dan akan menolak perlahan-lahan embrio dari kawasan persenyawaan ke arah rahim. Apabila CILIA ini telah rosak maka pemindahan embrio ke dalam rahim secara normal akan terganggu.



Risiko dan penyebab mengandung luar rahim:

1. Jangkitan di sekitar pelvis oleh kuman-kuman seperti gonorrheoa atau Chlamydia. Kuman ini akan menyebabkan kerosakan pada dinding tiub fallopia yang menyebabkan parut. Ini juga menyebabkan dinding fallopia menghadapi kerosakan dan kehilangan CILIA.

2. Pembedahan sebelum ini pada kawasan tiub fallopia seperti pembedahan rekonstruktif tiub atau "ikat tiub" boleh merosakkan struktur tiub fallopia.

3. Pernah mengalami mengandung luar rahim sebelum ini. Terdapat kajian yang menyatakan risiko mengandung luar rahim semula adalah 15% sekiranya berulang kali pertama dan 30% untuk kali kedua.

4. Pemakaian Alat Dalam Rahim atau IUD mempunyai risiko untuk mengandung luar rahim. Walaupun begitu jumlah kes keseluruhannya adalah sangat rendah, kerana fungsi alat ini yang menghalang kehamilan.

5. Kecacatan tiub fallopia sejak lahir.

6. Kajian juga menunjukkan, MEROKOK ketika persenyawaan berlaku mempunyai kaitan utama untuk mengandung di luar rahim.

7. Ketumbuhan dan penyakit seperti tumor atau endometriosis boleh mengganggu pergerakan embrio dan menyebabkan masalah ini berlaku.

Diagnosis:
1. Selain daripada sejarah pesakit, Pemeriksaan dengan memasukkan dua jari ke dalam vagina menunjukkan kesakitan pada serviks, dan bengkakan pada sekitar dinding vagina berhampiran serviks
2. Kehadiran hormon HCG pada air kencing ataupun darah boleh diperiksa.
3. Ultrasound abdomen menunjukkan tiada kantung kandungan di dalam rahim
4. Transvaginal Ultrasound adalah kaedah paling berguna - boleh menunjukkan pembengkakan di dalam tiub fallopia, kandungan rahim yang kosong dan pendarahan.


Rawatan:
Buat masa ini dua cara utama perawatan di Malaysia ialah melalui pembedahan samada Laparoskopi atau Laparotomi. Laparoskopi lebih banyak digunakan sekarang kerana ia tidak memerlukan pembedahan besar. Ia cuma menebuk tiga lubang kecil di perut di mana 3 alat dimasukkan melalui lubang. Pakar boleh melihat masalah yang berlaku melalui alat ini dan pembedahan kecil boleh dilakukan tanpa membuka perut pesakit.

Walaupun begitu, had nampak laparoskopi adalah terbatas. Sekiranya pendarahan terlalu banyak sehingga menghalang penglihatan atau pendarahan tidak boleh dikawal, maka option untuk menukar ke pembedahan terbuka dilakukan. Pada kebiasaanya, tiub yang rosak akan diikat dan dibuang. Proses ini dipanggil salphingectomy.





kau datang setelah dirancang..
namun kau pergi tanpa dirancang..
semua adalah ketentuanNya..

terima kasih untuk mak abah..
namun, ku rindukan mereka bertiga yang pergi..




Friday, July 01, 2011

miyau miyau.bogoshipoyo!


Sepanjang percutian lalu yg dirindui...menjadi babysitter adalah sgt menguji kesabaran ye adeq-adeq.penat mak tau. bawak rotan keliling rumah suruh 'anak-anak' mandi di kala maghrib. didik mereka utk mandi bersih-bersih,makan kenyang-kenyang, mengaji pandai-pandai.Wahhh! rindu budak-budak!! [Ammar Faez, Afif Fathi, Afiq Fahmi, Hanis, Hazirah, Husnina, Hanif, Aisyah, Asma', Huzaifah, Iman dan Ilham] well, cuti dah tamat. sem baru dah usai dua minggu. Alhamdulillah. terasa macam dah byk yg dilalui sepanjang 2minggu ni. mcm dah dua bulan pulak. 4Julai akan bermula praktikum2 di SK Cheras Indah. selama 2bulan sahaja. SAHAJA? opss. ye, 2bulan sahaja. di bulan ramadhan yg mulia, yg akan dilalui dgn penuh kekuatan berpraktikal di sekolah, insyaAllah. wooosh. rasa nak terbang balik kampung halaman mintak restu mak abah. pray for me sygs~



kanak-kanak gembira bermain sepanjang masa.
rindu zaman kanak-kanak saya! :)



rindu juga nak masak utk budak-budak.ouh!
"sedap ke? SEDAP!" ikhlaskah jawapan mereka? T___T
kat rumah sewa ni, haram malas saya nk masak.isk3.




mak,abah! miss you,badly.

Thursday, June 30, 2011

kawan,jom?!




forgetting little things like that.
that's how we continued our friendship.
jealousy forgotten, envy forgotten.
hate also forgotten like that.

i love u friends.
miss you guys! wherever we are,keep in touch.

:)







Sunday, June 26, 2011

for training---Gil Ra Im :)



Syabas syemm! HAHA. ini dia jualan penghabisan stok utk yg tersayang-diri-sendiri. saya cekup di Leisure Mall sahaja..kacak tak bang? ahaks!

prepare for my next practicum.. physical education dowh! fighting! RPH confirm panjang berjela.perlu lebih tekad dan usaha. Puan K dan Encik A, sila bantu saya menjadi bakal guru yg cemerlang..insyaAllah! Apa khabar bekas anak-anak murid di SK Jalan Peel? Apa khabar pula bakal anak murid di SK Cheras Baru?

Inilah dia bukti yg menunjukkan saya menyayangi dan menghargai diri sendiri..dgn sedikit memenuhi 'kehendak hati'..ouhh nafsu! -_-

Alhamdulillah. 4tahun dah berlalu di IPGM KPT. semuanya berlalu dgn baik. syukur kpd Yang Maha Esa. Alhamdulillah yg tak terkira.



Friday, June 24, 2011

ALHAMDULILLAH


melihat alam dgn penuh ketenangan ptg tadi.
Subhanallah. HIJAU!

jog 3 round kat tasik permaisuri dgn Farhani Rafed.


penat, tapi gembira!


Al-Waqiah --done!
jom main masak2 bersama gfs!

Thursday, June 23, 2011

di sinilah tempat aku dan mereka bermula.


girls, our spirit still there!


-memori daun rhu-


-dewan makan-->dewan selera-


-DSG-


-ukhwah fillah, adik-adik-


-guru dan srikandi smspp-


kumpulan 8---memori belon pecah di garisan penamat :D


-sumbangsih, ALUMNI-


-guru dan teman-


-photog-



8-11jun 2011 dah berlalu dgn meriahnya dipenuhi memori daun rhu bersama kakak-kakak Pioneer 9802 dan Fivers 0004. Alhamdulillah ada wakil dari 5terz 0206 --saya dan Diana Osman-- excited sgt dapat kembali ke sekolah. Fivers dgn kerjasama ALUMNI berjaya melaksanakan Journey to One Mission (JOM School Attack) dgn gemilang. (wah, ilmu amal gemilang gitu!) ok, ni 1st time sy berpengalaman jd fasilitator utk program motivasi. walaupun byk kekangan dan masalah yg perlu digusti..Alhamdulillah smua ni beri pengalaman kpd kami smua bersama dalam membangunkan sekolah terchenta.


perubahan??? mmg byk..bangunan baru, tangga baru, tempat bermain--lepak hujung minggu, kerusi batu, musalla, lantai dewan, princess foyer, basketball court, stor sukan, warna bangunan akademik dan hostel, pasu bunga yg byk smpai jalan pon asyik tersepak, kehadiran geng puyuh sebelah balai puteri, kemudahan wifi, komputer berlambak-cyber cafe kat kantin, astaka, ketinggian pokok rhu, kolah kat hostel dah berubah wajah jd tempat mesin-basuh-pakai-syiling, tgn dah xkasar sbb basuh baju pakai mesin sahaja..dh ade ampaian berbumbung--ala-ala garaj kereta rumah banglo. laluan ke musalla dah berbatu bata, xperlu lagi lalui lecah pabila hujan. longkang dah bertutup, xperlu lagi cari selipar kena hanyut dek banjir bila hujan lebat..tender kantin and DM pon dah bertukar ganti. pokku n kakroxs dah xde. begitu juga pelajar srikandi smspp, cikgu2 tersayang dan pentadbiran. datang dan pergi. DM dah jadi DS, dewan makan-->dewan selera. meja mkn dh smakin meriah. siap ade Bio Aura.


tapi...suasana dulu dan sekarang dah sangat berbeza. org kata--dulu lain, sekarang lain. tetapi, 'dulu' adalah sgt membahagiakan buat saya dan rakan-rakan. 'dulu' byk mengajar kami hukum kehidupan. 'dulu' juga mendidik kami menjadi manusia yg kami jadi hingga ke saat ini. 'dulu' menggunakan ketegasan disiplin untuk membimbing. 'dulu' memberi pelbagai pengalaman dan kenangan yg sukar nak dirasai pada 'kini'. ye, betul orang tu kata "dulu lain, sekarang sgt lain".apa yg dapat dirasai 'dulu' tak kan sama dgn apa yg dirasai 'kini'. terima kasih krn saya dilahirkan pada waktu 'dulu'.


Alhamdulillah
(sekali lagi,jari dgn pantas menaip kata syukur ini)


Di sinilah, tempatku bermula, menimba ilmu milik Yang Esa, buat bekalan dunia, akhirat jua tidak dilupa.....
Ilmu dunia kuselami di sini,ilmu akhirat semakin dipelajari hari demi hari. Solat berjemaah, berzikir, menjadi imam, makmum solat,kelas fardu ain f1 dan f2, bacaan al-Ma'thurat jadi amalan semasa sdg 'bercuti', bacaan al-Mulk sblum tdo, bacaan Yaasin malam Jumaat, bacaan surah-surah pilihan, solat Dhuha, solat Hajat, qiamullail, tazkirah, usrah. kenapa kita semua perlukan perkara spt ini rakan-rakan? krn dgn smua inilah yg dapat membimbing kita ke jalan yg bahagia..jalan yg membawa kita ke sana..insyaAllah. dan kerana semua ini jualah yg dapat mendidik hati-hati ini dekat dgn Sang Pencipta..


Terima kasih, kami ucapkan, pada guru,teman seperjuangan.....
semoga bertemu kembali, suatu hari nanti. ukhwah fillah abadan abada. All the best sisters!

Friday, June 17, 2011

HambaMu



Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati.

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Ilahi
Kelak pasti akan ditemui.

Suluhkan cahaya di hati terang, Allah
Tunjukkan jalan seandainnya hilang, Allah
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya disisi Mu ku berserah
Terimalahku
Hamba Mu, Allah
.

Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa

Mengajar erti terus asa

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Ilahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang, Allah
Tunjukkan jalan seandainnya hilang, Allah
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya disisi Mu ku berserah
Terimalahku
Hamba Mu, Allah
.

Wednesday, June 08, 2011

happy birthday chingu! --2011--


saranghae chinguyaaa!!!



**sbb kebanyakan birthday gfs adalah lebih kurang tgh tahun n hujung tahun..
so, HAPPY BIRTHDAY!


[gha:si paling tua,tp sgt kecil molek
syemm:tua bangka no.2
chapa:xtua sgt,tp mmg kaklong
buddie:mcm tua,muda sbnarnya
faz:muda dan kurus
ezadd:si paling muda-maknae!]


kalau bersama waktu susah senang dan makan berkongsi pinggan,
itu baru kawan sepanjang zaman
---Contengan Jalanan:Hlovate---

Tuesday, June 07, 2011

barakallah!

Alhamdulillah. congrats to all my friends. yang dah keje,kawen, beranak-pinak. syukur diberikan rezeki dan jodoh dari Allah.. sempat merasa nikmat dunia. insyaAllah nikmat di sana pula menanti. semoga mendapat keberkatan dari-Nya. InsyaAllah.


---congrats Iluni and Yusry..for a cute baby girl~anak sdara 1st 5teRz..cantik anak umi :) semoga mjadi ank yg solehah. amin.


---Faiz dan Farhana dah selamat diijabkabulkan. barakallah (maaf xpegi kenduri)

*Faiz:classmate darjah5(masa sy lompat PTS: 1999), anak ustazah yg sy hormati~ustazah Nor Atikah, abg kpd arwah Nor Amira (kawan baik sy masa skolah rendah). lpas klas, sambil tggu ustzah habiskan keje,kami slalu jln sama2. minum2..pegi kedai ikan..tgk n beli ikan hiasan dlm akuarium..main2 kat pondok bacaan. itu semua kenangan la kawan. al-Fatihah utk arwah Amira.

*Farhana: persahabatan dimulakan di Kolej Mara Kulim selama 3bulan cuma(KMKulim: mei-julai 2002).. awak kawan yg baik dan sporting~suka buat org gelak guling2..classmate & roomate Atiq Lia (Alia Fatin Mohd Razali). terima kasih SPANA, krn kita bersahabat :)


---Hari ni join rkn2 (chapa,paje,anip,ikhwan,salahuddin,juniors-qamarul,fariz,anis,izuan,MAt Akim dan adikkeretabirusayataktaunama) ke kenduri abg kpd bekas classmate maktab, Encik Dd. sedondon hijau adik beradik mereka.nice!! xsempat menyinggah di tepian pantai bachok utk melepaskan rindu dgn coconut shake. sobs T____T barakallah abg zafrullah zaki dan kak hafiza.


happy life here and hereafter! InsyaAllah :)

Wednesday, June 01, 2011

lukah - h = luka



luka di jari sedang berdarah.

apa khabar luka di hati?


---ade ke org buat persamaan mcm ni dlm hidup? ''lukah - h = luka''
arghh...biar pedih, asal puas hati---

Monday, May 30, 2011

anak kecil

dulu,anak kecil itu hanya tahu menangis..
kini, sudah hebat menjawab kata-kata mengguris hati..

kanak-kanak dulu bermain basikal keliling desa..
kanak-kanak kini semakin galak mengadap PSP dan laptop..

haigoo~sigh~

penat memaksa diri utk terus bersabar. sudah lama aku tidak berlama-lamaan dgn kanak2. kerana sudah lama tidak punya adik kecil/bayi di rumah desa ku. kanak2 ini tidak seperti dulu. kanak2 ini semakin degil dan angkuh. apa yang dilarang, itulah yang dibuat. hati terbakar!


---ibu bapa, jgn hanya tahu melahirkan anak..belajarlah utk mendidik anak2 dgn kasih sayang...jgn hanya tahu menghukum anak2, belajarlah mendengar alasan anak2, kenapa mereka bersikap demikian.. sikap dan akhlak anak2 cerminan didikan ibu bapa---

Sunday, April 24, 2011

fb chat--murid

sejak dua menjak ni..masa ku diisi dgn ber'fb chat' dgn murid-murid..mcm2 soalan diorg tnya.nsb baik xtanya soalan maths kat fb. tp, kalau tanya pon, xpe je. haish kanak2 skrg. rindu i la tu..murid yg sy x ajar pon ade jgk..mintak fb ngan adik2 diorg. urmm...ramai yg mengadu --lemah matematik-- adus. susah la mcm ni.maths sgt penting ye anak2 sekalian..tp, xtau la knape..kanak2 skrg, ramai yg susah nak ingat sifir. salah siapa? susah atau malas? so, sy hnya nasihatkan perkara plg penting, kena hafal sifir..buat latihan byk2. beli buku latihan, n jgn malu bertanya kat cikgu if xfaham. harap2 mereka berjaya.insyaAllah.

bab hafal sifir ni, mmg biasa la..mane2 klas mesti ade yg x ingat sifir. kdg2, darjah 4 pon x ingat sifir 2 or 3 lagi. sedih la mcm ni...1st skali, kanak2 kena faham konsep darab(penambahan berulang)..so, diorg xkan susah utk ingat sifir..aku pon pening and xtau kaedah ape lg boleh guna utk memudahkan kanak2 ingat sifir selain teknik hafalan..sbb masa kecik2 dulu pon aku main hafal je.alhamdulillah ingat sampai tua. sifir kat blkg buku tulis asyik gunting je sbb nak hafal di mana saje, tp slalu hilangkan sifir yg secoet itu. so,murid-murid sekalian, berusahalah!!!


hati mula risau. next sem praktikum time bulan puasa.2bulan gitew.smoga aku dan rakan2 tabah menghadapi apa jua cabaran yg mendatang..fighting!! :)

Friday, April 22, 2011

B~day.

kelak, saya tak akan menunggu kamu lagi. tak sangka ia begitu sakit dan sengsara, apabila mula 'suka'.

betul la--->sesuatu yg saya suka, xsemestinya baik utk saya..dan apa yg saya tak suka, mungkin itu yg terbaik utk saya.



Thursday, April 07, 2011

mistake

I know I'll miss you..and I'll always miss you..

Saturday, April 02, 2011

lagi dua.



Alhamdulillah. syukur..aku diberi kesihatan dan umur oleh-Nya utk meneruskan kehidupan. telah selesai 2 minggu utk praktikum1 @ SK Jalan Peel. dan masih berbaki 2 minggu. semuanya berjalan dgn baik. syukur kpd-Mu Ya Allah. terima kasih krn memudahkan segala perjalanan yg selama ini kurisaukan. semoga dua minggu lagi yg bakal datang dapat dilalui dgn tenang dan sempurna. insyaAllah..Ya Allah,berikanku kemudahan hidup di dunia dan lebih2 lagi di akhirat sana. dan jadikan aku pendidik yg ikhlas dan sentiasa berada di jln kebenaran.amin :)


mak abah adalah segalanya.

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenarnya ayah jugalah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga.

Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaannya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?
Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..