nuffnang

Sunday, April 24, 2011

fb chat--murid

sejak dua menjak ni..masa ku diisi dgn ber'fb chat' dgn murid-murid..mcm2 soalan diorg tnya.nsb baik xtanya soalan maths kat fb. tp, kalau tanya pon, xpe je. haish kanak2 skrg. rindu i la tu..murid yg sy x ajar pon ade jgk..mintak fb ngan adik2 diorg. urmm...ramai yg mengadu --lemah matematik-- adus. susah la mcm ni.maths sgt penting ye anak2 sekalian..tp, xtau la knape..kanak2 skrg, ramai yg susah nak ingat sifir. salah siapa? susah atau malas? so, sy hnya nasihatkan perkara plg penting, kena hafal sifir..buat latihan byk2. beli buku latihan, n jgn malu bertanya kat cikgu if xfaham. harap2 mereka berjaya.insyaAllah.

bab hafal sifir ni, mmg biasa la..mane2 klas mesti ade yg x ingat sifir. kdg2, darjah 4 pon x ingat sifir 2 or 3 lagi. sedih la mcm ni...1st skali, kanak2 kena faham konsep darab(penambahan berulang)..so, diorg xkan susah utk ingat sifir..aku pon pening and xtau kaedah ape lg boleh guna utk memudahkan kanak2 ingat sifir selain teknik hafalan..sbb masa kecik2 dulu pon aku main hafal je.alhamdulillah ingat sampai tua. sifir kat blkg buku tulis asyik gunting je sbb nak hafal di mana saje, tp slalu hilangkan sifir yg secoet itu. so,murid-murid sekalian, berusahalah!!!


hati mula risau. next sem praktikum time bulan puasa.2bulan gitew.smoga aku dan rakan2 tabah menghadapi apa jua cabaran yg mendatang..fighting!! :)

2 comments:

Sarah said...

cikgu~! saya suke cikgu syemmmmm~!

shasha_iffa said...

laftenan muda! sy suka laftenan muda sarah! haha :D