nuffnang

Monday, November 03, 2008

people..stop smoking!!!

  hukum bagi perokok2 dunia!!!

· harus hukumnya bagai orang yang tidak mendatangkan apa-apa kesan atas hartanya dan kesihatannya, ia seperti kopi dan the yang diminum demikian seterusnya. 

· hukumnya makruh nisbah bagi orang sedikit hartanya, bila harga rokok itu tidak memberi kesan atas hartanya yang ia perlu untuk kehidupannya dan keluarga yang ia tanggung, juga tidak mendatangkan kesan buruk atas kesihatannya. 

· hukumnya haram nisbah bagi orang yang fakir yang memerlukan harga rokok itu untuk belanja hidup dan keperluannya, sebagaimana ia haram baginya bila ada kesan buruk atas kesihatannya; 

· hukumnya sunat bagi orang yang mendapat kecergasan daripada menghisap rokok itu bagi setengah daripada kerja-kerjanya, kedudukannya seperti kedudukan kopi yang menjadikan orang cergas dan jaga. 

· hukumnya wajib bila sabit pada menghisap rokok itu penyembuh sesuatu penyakit yang dihidapinya, dengan itu kedudukannya seperti ubat yang wajib ia gunakan untuk mendapat kesihatannya kembali.
bagi aku..manusia x perlu merokok..anda bagaimana?

  

  



5 comments:

Anonymous said...

smoking is not so cool.pls la.mufti perlis (if i'm not mistaken) pun pernah keluar fatwa nk cari lelaki iaitu bakal suami seelok-eloknya jgn ambil smokers. so true.

ziharusan said...

no comment =)

Mohamad Taqiyuddin Bin Ahmad Fikri said...

hehehe...xpe zham..zham perlukan seseorang utk guide him..pleaz smebdy..hehehe

shasha_iffa said...

yeah..sgt lah bersetuju dgn anonymous...nk cari calon suami..cari yg TAK MEROKOK..if tak..buang duit je...n cepat mati
:) rite?

farha ni said...

I guess that someone tu sepatutnya take note on Elley's entry ni. kan?